home Arbejdsmiljø Iværksætter i Aarhus? Sådan finder du en bogholder i Østjylland

Iværksætter i Aarhus? Sådan finder du en bogholder i Østjylland

Som selvstændigt er det et uundgåeligt emne at tale om regnskab. Alle skal forholde sig til det på den ene eller den anden måde. Det er dog helt op til dig selv, hvor omfattende en udfordring du vil gøre det til. I dag er det nemlig blevet mere og mere almindeligt at tilpasse brugen af bogholderi med virksomhedens størrelse, kernekompetencer og behov.

Som nyopstartet enkeltmandsvirksomhed vil man stort set altid lave sit regnskab selv, og evt. få en revisor til at se det igennem når årsregnskabet skal udarbejdes. Når virksomheden vokser, og flere medarbejdere kommer til, bliver opgaven større og mere kompleks. Det kan derfor være svært at finde tiden til at stå for bogholderiet selv. Her vil man typisk ansætte en bogholder Østjylland til at varetage opgaven internt i virksomheden.

At ansætte en bogholder kan gøres på flere forskellige måder. Det kan fx gøres gennem firmaet bogfoering.dk, der tilbyder forskellige former for bogholderi-assistance i Østjylland, alt efter virksomhedens behov. Her er det nemt og overskueligt at vurdere, hvilken assistance man skal vælge, og finder man alligevel ikke svaret online, så kan man få en konsulent ud til at gennemgå din virksomheds behov.

Nedenfor vil en række muligheder blive gennemgået.

Ansæt en bogholder i virksomheden

Den traditionelle løsning er at ansætte en bogholder i virksomheden, der står for at indsamle data til udarbejdelse af regnskabet. Denne ansatte kan både ansættes på fuld- eller deltid alt efter behov. Medarbejderen vil typisk have sin faste arbejdsplads i virksomheden og være på dennes lønningsliste. Medarbejderen vil stå for alt, der har med regnskabet at gøre, og indsamle de nødvendige dokumenter, til bogføring og udarbejdelse af regnskabet. Virksomheden har således selv ansvaret for, (gennem bogholderiet) at regnskabet bliver lavet optimalt.

Lej en freelance bogholderimedarbejder

At leje en medarbejder til bogholderiopgaver er en fleksibel løsning. Denne finder typisk sin anvendelse, når virksomhedens bogholderi-opgaver svinger i mængde.

Det kan fx være at virksomheden, i en periode, har for meget til selv at kunne nå det, med de medarbejdere de har ansat.

Det kan også være det omvendte scenarie, hvor der ikke er nok arbejde til, at det giver mening at ansætte.

At hyre en ekstern bogholderimedarbejder til at varetage dele af regnskabet kræver koordinering. Disse medarbejdere er dog specialister, i det de laver og tager ansvaret for deres del af arbejdet.

Outsourcing af opgaven

Der er også mulighed for helt eller delvist at outsource bogholderiet. Denne metode er typisk anvendt i store- eller mellemstore virksomheder. Fordelen ved dette er, at virksomheden kan fokusere på sine kerneydelser, og outsource den del (bogholderiet) der ikke direkte skaber værdi for dem. Den eksterne bogholder-virksomhed har netop sine kernekompetencer inden for dette område, og herved fokuserer begge virksomheder, på det de netop er bedst til og som skaber værdi for dem. Ligeledes er det den eksterne virksomhed, der står for regnskabet, som også har ansvaret for at regnskabet udarbejdes optimalt, og at deadlines overholdes. Dette vil frigive tid i virksomheden, ikke at skulle forholde til datoer, eller regnskabet generelt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *